.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندران مقام دوم کشت كلزا در كشور
جشنواره ملي دانه‌‏هاي روغني كشور با حضور جمعي از مسوولان كشوري و استاني بهره‌‏مند در ساري برگزار شد.

جشنواره ملي دانه‌‏هاي روغني كشور با حضور جمعي از مسوولان كشوري و استاني بهره‌‏مند در ساري برگزار شد.

به گزارش شمال نیوز, در اين جشنواره مهندس فرزانه, معاون برنامه‌‏ريزي, اداري و مالي استانداري مازندران, با اشاره به اين‌‏كه اعتبارات دولتي براي توسعه بخش كشاورزي بسيار اندك است, گفت: متأسفانه با اين اعتبارات ناچيز چندين دهه يا بيشتر توسعه بخش به طول مي‌‏انجامد.

وي, با بيان اهميت تنظيم آب در توسعه بخش كشاورزي استان، از روند اجراي پروژه هاي سد البرز و انتقال آب از غرب به شرق استان انتقاد كرد و خواستار تخصيص اعتبارات و تسريع در اين امر شد.
مهندس فرزانه, با اشاره به پايين بودن نرخ باسوادي در بخش كشاورزي, اعلام كرد: متأسفانه 45 درصد از مديران واحدهاي بهره‌‏برداري ما بيسواد هستند كه اين نرخ در استان حدود 35 درصد است و تنها حدود يك درصد از بهره‌‏برداران بخش داراي تحصيلات فوق ديپلم و بالاتر مرتبط با بخش كشاورزي هستند.
در ادامه مهندس مهاجر, مديركل پنبه و دانه‌‏هاي روغني و مجري طرح توسعه كشت دانه‌‏هاي روغني كشور, طي سخناني با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري در پشتيباني از خودكفايي در دانه‌‏هاي روغني, ادامه داد: متأسفانه ميزان مصرف سرانه روغن نباتي در كشور از 5/2 كيلوگرم در سال 80 به بيش از 17 كيلوگرم در حال حاضر رسيده است.

وي, كشت و توليد دانه‌‏هاي روغني را به جهت چندجانبه بودن مصرف آن براي انسان و دام و طيور داراي اهميت دو چندان دانست و تصريح كرد: با توجه به شرايط قيمت جهاني روغن خام در دنيا كشت كلزا ويژگي خاصي خواهد داشت.

مجري طرح توسعه كشت دانه‌‏هاي روغني كشور, با اشاره به پيشرفت كشور در زمينه توليد دانه روغني كلزا, اعلام كرد: خوشبختانه توليد كلزا در كشور از 17 هزار تن در آغاز به حدود 370 هزار تن در حال حاضر رسيده است.

مهندس مهاجر, تاكيد كرد: در حال حاضر تنها 150 هزار تن توليد اين محصول را داريم, در صورتي كه بيش از يك ميليون و 460 هزار تن كنجاله سويا يعني 90 درصد را از خارج وارد مي‌‏كنيم و در مجموع بيش از 2/1 تا 5/1 ميليارد دلار ارز از كشور براي تأمين روغن نباتي و كنجاله خارج مي‌‏شود.
همچنين, مهندس تورنگ, رييس سازمان جهادكشاورزي مازندران, طي سخناني هفته جهادكشاورزي را هفته كار و تلاش ايثارگرانه براي جهادكشاورزي عنوان كرد و به ضرورت خودكفايي در محصولات كشاورزي كه مورد تاكيد حضرت امام (س) و مقام معظم رهبري بوده است, پرداخت و اظهارداشت: خودكفايي در محصولات كشاورزي را بايد سرلوحه كار خود قرار دهيم.

وي, با بيان اين‌‏كه توليد دو محصول روغن و شكر در كشور پايين است, اعلام كرد: متأسفانه مصرف سرانه اين دو محصول در كشور بسيار بالاست و توليدات داخلي پايين است.

محمود احمدي- خبرنگار شمال‌نيوز


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.131 seconds.